De tunnel, voordeel of nadeel voor Zeeuws Vlaanderen?

Gepubliceerd op 21 september 2017 om 10:53

Vijftien jaar geleden ging voor velen een droom in vervulling. Een vaste oeververbinding zou het begin zijn van meer economisch voordeel en groei voor de regio.
De tunnel heeft sindsdien veel stof doen opwaaien. De mening is meer dan duidelijk. De inwoners van Zeeland, en dan met name Zeeuws Vlaanderen, zouden het niet meer dan billijk vinden als de tunnel tolvrij wordt gemaakt.

Laten we even samen rekenen.

18 oktober 2016 reed de 75 miljoenste passagier door de tunnel.

Een passage kost tussen de €5,- en €25,-. Het verschil zit hem in de lengte van je (vracht)auto.

Laten we gemakshalve eens berekenen dat elke passage €10,- oplevert.

Dit zou betekenen dat een jaar geleden de totale kosten die geraamd waren om de tunnel te bouwen van €750 miljoen zijn gedekt. Momenteel zijn ze bezig met een groot renovatieproject wat zal duren tot medio 2018. Elke dag gaan er naar zeggen 18.000 passages door de tunnel. ( het aantal groeit nog steeds, dus het bedrag word alleen maar groter!) We gingen uit van €10,- per passage, waar mee je uitkomt op een bedrag van €180.000,- per dag aan inkomsten voor de tunnel. Uiteraard moeten daar heel wat kosten voor de renovatie en personeel af, maar als we dit even berekenen over de anderhalf jaar dat de tunnel renoveert, betekend dit dat er een bedrag van ruim €98 miljoen binnen komt in die tijd! Uiteraard komen hier nog afschrijvingskosten e.d. bij, maar ik ben van mening dat de tunnel ruimschoots verdient aan iedereen die elke dag opnieuw door dit unieke project heen tuft.  

 

En toch kunnen de tunnelkosten niet omlaag…. Best vreemd.

Vorig jaar is er een petitie gestart om de tunnel tolvrij te krijgen, maar deze is helaas gestrand op ruim 32.000 ondertekeningen. Vooralsnog niet voldoende om Kamervragen te creëren.

 

Maar… laten we de andere kant van de medaille eens bekijken. Wat is er nu werkelijk gebeurd sinds de komst van de tunnel? Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Is onze regio volgestroomd met mooie bedrijven en jonge gezinnen die zich willen vestigen in dat unieke stukje Nederland?

 

In mijn ogen zijn bedrijven juist meer en meer weggetrokken uit de regio, hoe triest ik het ook vind om dit hardop te zeggen. Omdat we ineens niet meer geïsoleerd waren, besloten bedrijven om de overkant uit te kiezen als standplaats voor hun bedrijf.

 

En dan komen we bij een punt waar ik me erg over verwonder… onderwijs. Het onderwijs in Nederland wordt gefinancierd per leerling. Elke leerling vertegenwoordigd een bepaald bedrag aan subsidie die de school ontvangt om de school open te kunnen houden. Hierin is Zeeuws Vlaanderen helaas een uniek gebied, al worden we door Den Haag niet zo gezien. Of we het nu willen of niet, Zeeuws Vlaanderen is de enige regio in heel Nederland waar je gemiddeld bijna 6 km moet afleggen voor je op school staat. En de tunnel werkt hier niet in positieve zin aan mee!

                                                          

Want los van de vergrijzing van de regio, zorgen bovenstaande factoren ervoor dat (jonge) gezinnen de overkant of zelfs een ander deel van Nederland verkiezen boven Zeeuws Vlaanderen.

Minder gezinnen zorgen voor minder schoolgaande kinderen en dat zorgt voor verplichte verandering in het schoolgebeuren in Zeeuws Vlaanderen.

 

Momenteel is de Taskforce groep hard bezig met het maken van plannen om een financieel gezond scholenaanbod te kunnen bieden in Zeeuws Vlaanderen, maar de vraag die blijft is wat een Westerscheldetunnel daar voor invloed op heeft.

 

Als je mij vraagt heel veel! Zolang de tunnel een betaald onderdeel is van je route naar je werk en/of school, zal je er al snel voor kiezen om te gaan wonen waar je werk is. Maar als de tunnel gratis is, en de voorzieningen zijn hier goed, word het dan niet automatisch aantrekkelijk om hier te blijven?

 

En stel nu eens dat de tunnel tolheffing blijft vragen, maar dat het per passage €0,25 cent aan ontwikkeling voor de regio geeft. Dat zou per jaar een slordige €1.642.500,- opleveren om scholen financieel gezond te maken, goed personeel aan te kunnen nemen en vooral zorgen voor goede betaalbare opvangmogelijkheden, zodat het massale vertrek richting onderwijs en opvang in België vanzelf afzwakt.

 

Pas in 2033 word de tunnel tolvrij. Ik vraag me werkelijk af wat er dan nog over is van ons ooit zo mooie Zeeuws Vlaanderen. Maar ik vraag me ook af wat er dan gedaan is met de vele miljoenen die de tunnel oplevert tot die tijd. Ik kan me niet voorstellen dat de eigenaar van de tunnel, de provincie, gebaat is bij het feit dat Zeeuws Vlaanderen door alle veranderingen en regelgeving veranderd in een spookregio. Of moeten we gekscherend zeggen dat we dan gewoon één groot vakantiepark gebied worden? Als het aan mij ligt niet, maar ja, wie ben ik???

 

Geschreven door Brigitte.

Reactie plaatsen

Reacties

Michiel Groeneveld
7 jaar geleden

Lief Zeeuws meisje,
je kunt rond de tunnel natuurlijk allerlei rekensommetjes maken. Wat dacht je van de volgende: Er gaan in Zeeuws Vlaanderen ongeveer 1200 kinderen (basis en voortgezet onderwijs) naar het Belgische onderwijs - op kosten van de Belgische belastingbetaler dus. Ze besparen de Nederlandse minister van Onderwijs daarmee €5000 per kind per jaar, want Nederlandse scholen worden per kind bekostigd. Bij elkaar is dat €6 miljoen - om en nabij het bedrag de de provincie als aandeelhouder van de tunnel jaarlijks aan dividend ontvangt. Streep die bedragen tegen elkaar weg en je kunt de tunnel tolvrij maken.